vrijdag 16 april 2010

Gevoelens

Eigenlijk had ik een stukje willen schrijven over gevoelens, verliefd vs verlust, etc. Zaken die ook spelen rondom het daten. Een onderwerp waar Max en ik regelmatig gesproken hebben. Ik vond het belangrijk om die gevoelens te benoemen en te onderscheiden, aangezien Max een aantal keer mijn woorden anders uitlegde en dacht dat ik verliefd op hem was.  Wanneer is iets liefde, wanneer lust ?

Maar helaas, er gebeurde ineens hele andere dingen .. ik heb weer 2 wijze lessen heb geleerd:
1. Date nooit een man die denkt dat hij verliefd is op iemand (anders dan zijn vrouw) ook al ziet hij haar slechts sporadisch
2. Geef nooit aan een sv-tje je blog door want voor je het weet, wordt je indirekt geconfronteerd met zijn enigszins jaloers aangelegde 'vriendinnetje' die schijnbaar ook meeleest en kom je automatisch weer bij les 1 uit.

Max is dus exit. Een week geleden een heerlijke date gehad, waarin het vertrouwen in ons contact wederzijds bevestigd werd. Hij vond het ook geen probleem dat ik over onze geile avonturen schreef op mijn blog ondanks dat hij wist dat zij hier ook las. Sterker nog, hij moedigde het aan. Wel heb ik op zijn verzoek bepaalde dingen weggelaten. Geen enkel probleem mee, ik heb ook niet de behoefte om alle geile details te delen ;-). Maar ineens verminderde het contact en toen ik hem daarmee confronteerde kwam de aap uit de mouw. Zijn 'liefde' voor haar is te groot, zij heeft hem nodig, heeft zoveel moeite met de situatie, met hem te delen en hij kan en wil daar geen weerstand tegen bieden. Zo hard hij de grenzen bij mij hanteert, zo makkelijk gaat hij mee in haar nukken en grillen, ten koste van mijn gevoelens, en ja ook ten koste van zichzelf naar mijn idee. Want wilde hij nou niet meer erotiek in zijn leven? Was dat nou niet de reden om het contact met mij uit te bouwen ? Ja ! Ik heb helemaal niets met exclusiviteit maar wil me wel geliefd voelen, speciaal voelen. Ik weiger me als 2e keus op te stellen. Al deze zaken waren de afgelopen tijd besproken. Ik had geen moeite met zijn 'vriendinnetje', zij wel met mij. Dat wist ik en hij had me ook verzekerd dat hij me helemaal niet als 2e keus zag. De afgelopen tijd heeft hij me zeker dat fijne geliefde gevoel gegeven en leek hij het allemaal prima te kunnen handelen. Maar al die tijd hield hij zichzelf blijkbaar toch voor de gek. Nieuwsgierigheid, geilheid ?? Wie zal het zeggen, nu ineens is zijn 'liefde' te groot om ons contact ook voort te zetten.

De snelle omslag verbaasd me, daar heb ik best moeite mee dat geef ik toe. Al kan ik het me ergens ook wel weer voorstellen, het kost ook best veel energie al die geheimdoenerij. Toch, de eerste periode is altijd het intensiefst qua aftasten, op een gegeven moment komt er meer rust en vertrouwen. Misschien had de invulling van ons contact nog anders kunnen worden, maar aan de andere kant... ik weiger om een kut-op-afroep te worden die mag opdraven als de geiligheid te veel toe neemt en een date met zijn 'vriendinnetje' te lang duurt. Om daarna weer aan de kant te worden geschoven voor een volgende keer, omdat zij het er zo moeilijk mee heeft. Nee bedankt.

En ja ik zet hierboven bepaalde woorden bewust tussen aanhalingstekens. Omdat ik niet geloof dat er hier sprake is van verliefdheid of liefde. Hoe kun je van iemand houden die je voornamelijk per mail en sms spreekt, die je in een jaar slechts 1x hebt gedated, in het echt heb gezien ? Begrijp me niet verkeerd, ik weet hoe snel en intens internetcontacten kunnen zijn. Ook de niet-erotische. Ik leg al 10 jaar op internet contacten dus weet hoe overweldigend het allemaal kan zijn. Hoe intens en heftig gevoelens kunnen opbloeien. Maar ik heb ook gemerkt dat je uiteindelijk elkaar ook regelmatig IRL moet zien om die band die je denkt te hebben in de juiste context te plaatsen, om echt te kunnen spreken van verliefdheid (of in andere contacten: vriendschap). Ontken ik zijn gevoelens voor haar ? Nee, die zijn er wel degelijk dat besef ik wel. Alleen denk ik dat ook hier, zoals heel veel mensen doen, verliefdheid en lust met elkaar worden verward.

En daarnaast, Max zocht erotiek, een regelmatig contact om fijne seks mee te hebben. Voor nu is zijn honger even gestild maar het is een kwestie van tijd voordat de honger weer omhoog komt, hij heeft er van geproefd, weet hoe het is en kan zijn, het duveltje is uit zijn doosje, 1 neukje per jaar is niet meer voldoende. Vroeg of laat zal hij weer voor de bijl gaan.

Gevoelens, het blijft lastig. Nee ik was en ben niet verliefd op Max. Maar ik date niet in het wilde weg en om met iemand verder te gaan moet er wel 'iets' zijn. Ik stel me niet snel open voor iemand, win je mijn vertrouwen dan geef ik me letterlijk helemaal. Voor al mijn vriendjes, en dus ook voor Max, heb/had ik gevoelens, weliswaar niet als in een verliefdheid, maar wel een fijn gevoel. Zonder dat is seks een lege huls, nietszeggend. En ondanks je relativeringsvermogen kost het tijd om e.e.a. los te laten. Max vond mijn reactie en moeite hiermee een beetje vreemd, want ik had toch altijd gezegd dat het bij een sv-relatie een kwestie was van "even slikken en weer doorgaan" ? Ja en zo denk ik er nog steeds over. Maar ook... ik ben ook maar een mens, mag ik dan eventjes flink balen en wat tijd nemen om het te kunnen afsluiten? Zonder dat ik dagenlang huilend in mijn bed lig overigens..

Ik weet dat de hoge pieken en de diepe dalen inherent zijn aan dit spel maar dat neemt niet weg dat ik me dus nu gewoonweg even kut voel.  

4 opmerkingen:

  1. Hoe vrij en ongebonden je je leven ook in wilt richten, het blijft mensenwerk zoete dromen. Het heeft ook altijd een achterkant.Als het alleen sex is wat iemand wil kan hij of zijn net zo goed naar een club of darkroom gaan. Maar hoe vrij je ook bent of wilt zijn, het gaat ook om genegenheid voor je minnaar(s), tenminste bij mij. Ik merk het zelf ook, je doet anderen en jezelf soms pijn. Maar het is ook een afweging. Welke pijn is groter, die van jezelf verloochenen of die van je aanpassen aan de ander met het effect dat je jezelf voor de gek houdt. Ik kan hevig verliefde gevoelens hebben voor een van mijn veroveringen, maar ik weet ook dat dat vrijwel altijd vergankelijk is, tenminste bij mij werkt het zo. Maar soms is het gewoon kut om dat besef vast te houden in je leefstijl en daar naar te handelen. Je doet de ander en jezelf er pijn mee. Zoete dromen, het is heel gewoon dat je jezelf dan even kut voelt. Dat is soms de consequentie van bij jezelf blijven. Ga wat leuks doen dit weekend en dan heb ik het niet zozeer over sex. Iets waarmee je je gedachten kunt verzetten. Iets waarin jij het prinsesje bent en tevreden vast stelt dat je je weliswaar rot kunt voelen, maar ook dat je van jezelf houdt en dat op jouw pad soms ook tegenwind waait.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Simon, bedankt voor je lieve reactie. En idd je moet bij jezelf blijven en jezelf niet verloochenen. Je niet aanpassen aan de ander en jezelf daarmee voor de gek houden.

    Dit soort zaken, seks /daten/minaar, je moet soms ook je verstand laten prevaleren boven je gevoel, want juist in dit soort zaken is je gevoel niet altijd zuiver. Je moet dus een beetje balans zoeken tussen verstand en gevoel. Iets wat ik bij veel mensen mis die zich storten in de wereld van (buitenechtelijk) daten.

    Ik lig zeker niet mentaal in puin nu, verre van dat. Ik accepteer het rotgevoel en weet dat het wel weer over gaat. Een blog is wat dat betreft ook best therapeutisch :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe herkenbaar ...

    Knufje !

    BeantwoordenVerwijderen